May 31, 2011

sempena tarif elektrik naik - malapetaka besar menanti

sumber : utusan meloya
kah kah kah! kononnya pengguna berskala kecil tak terasa kesan daripada kenaikan tarif elektrik ni. kah kah kah! habis kalau restoran, kedai runcit, hypermarket, klinik, bengkel, kilang pembuatan yang terasa kesan paling teruk akibat kenaikan tarif lalu menaikkan harga barang dan perkhidmatan? nak kira macam mana? hujung hujung yang kena orang ramai juga ye dak? kah kah kah! bangang!

ambil contoh paling mudah, restoran mamak. semua orang tau pendatang mamak ni bangang. setiap kali gula naik minyak naik gas naik, dia pun selamba paria naikkan harga makanan dan minuman. sampaikan air kosong pun kena bayar harga tak munasabah. ada pihak bertanggungjawab pernah kacau? jangan mimpila! keturunan mahathir kutty mana ada orang berani kacau. dah la presiden KIMMA orang kuat umno. kah kah kah! 

itu baru contoh restoran pendatang mamak tak sedar diri. kalau kilang kilang yang keluarkan makanan macam mana pula? kilang nestle, kilang susu, kilang sardin, kilang maggi, kilang kicap, kilang budu dan sebagainya. ingat semua tu beroperasi pakai tenaga solar? kah kah kah! bila kos pembuatan naik ingat harga barang tak naik? nak gua jelaskan pakai tumit?

kalau rujuk pada berita ni, Tiada kenaikan guna 300 kWj - Utusan. perhatikan ayat last sekali.
Kerajaan memutuskan agar kutipan tambahan satu peratus daripada bil bulanan disumbangkan kepada Dana Tenaga Boleh Baharu. Kutipan ini tidak termasuk pengguna yang menggunakan elektrik di bawah 300 kWj sebulan.
jadah apa ni? kenapa tak letak dana pilihanraya umum je kan senang? tak pun dana beli belah kak rose. harktui! taib mahmud, khir toyo dan lain lain menteri rasuah sampai sekarang takde siapa berani ambil tindakan. baru nak siasat kes besar dekat sprm, saksi pulak 'mati mengejut' (KAH KAH KAH!). bangang! bangang! bangang! 

ok, dah hentam kerajaan ni baru sedap sikit nak mula kerja..

4 comments:

m!ra_mahara said...

marah betul nampak... mmg patut pn... sejak najib pegang xde yg turun semuanya naik trlalu ketara.. tukar kerajaan je caranya tp msh ada rakyat yg x sedar diri... apa yg bgus sgt parti yg konon pjuang mlayu tp kenyangkn perut & kroni sndiri.. nk pejuangkn islam jgn mimpi la...

sEmut said...

bagi yang celik dan tahu, adalah normal untuk mempunyai perasaan marah.

cayrol said...

depa nie mana pikir domino effect... cuma depa tahu nak naik kan harge jer

elmyra said...

betul3..orang yang taksub dengan Bebal Nasional je akan dok rilek je bila barang2 naik..orang yang berfikir x..