May 21, 2011

tutorial for blogger : how to add 'sharing is sexy' social bookmark

dalam banyak banyak soalan pasal adjust penampilan blog, soalan yang agak payah gua nak jawab ialah soalan bagaimana nak add 'sharing is sexy' social bookmark pada blogger. ni ha bendanya.

takdela sexy mana ye dak?

bukan gua kedekut ilmu, cuma bila soalan itu ditanya di kedai kopi, macam mana gua nak kasi link tutorial sebab masa tu gua di kedai kopi sedangkan benda benda tutorial ni semua gua simpan dalam laptop di rumah. oleh sebab hari ni gua kurang sihat dan malas nak membaca berita berita terkini dari seluruh dunia, maka gua share la tutorialnya. 

eh, pembetulan sikit. ini bukan tutorial sebenarnya, tapi gua share 'link' tutorial asal daripada mahaguru yang ajar gua benda 'sharing is sexy' ni. pada sesiapa yang berminat, boleh rujuk tutorial lengkap di blog cahayabiru.com ni. 

follow step by step yang ditunjukkan dan beri perhatian pada tricky part yang dia highlight dengan warna 'biru dan merah' tu. kalau tak jadi, padan muka. gua buat ok je. ingat satu je, sebelum save template, preview dulu. 

untuk yang part last sekali, kena masukkan YOUR-FEEDBURNER-ID. kalau tak tau apa benda feedburner ni, sila rujuk Google Feedburner. sebagai contoh, feedburner ID gua adalah seperti di bawah.


ok, gua nak selongkar rumah cari panadol kejap. selamat mencuba!


No comments: