Feb 14, 2012

kudis buta - air pahang tercemar?



klik gambar kalau nak baca
sumber : topeng perak
notasemut : eh pahang ni bukan negeri perdana menteri ke? keh keh keh

MAHATHIR - lantang kutuk Israel, tapi berdagang lebih USD700juta pada tahun 2000 [bukti eksklusif]

ini kata mahathir. sumber : mkini
disebabkan rasa bengang dengan tajuk berita, gua mula mula ingat nak komen maki sikit orang tua kutuk tu. tapi tak jadi, sebab dah ramai sangat yang kutuk dia. sambil baca komen, gua tertarik dengan link yang brader Nohal Lah berikan. kata beliau "LUCUNYA..YANG AKU TAHU ISRAEL START BERDAGANG NGN MALAYSIA TAHUN 1999 SELEPAS ANWAR JATUH...BETUL KE X BOLEH RUJUK WEBSITE NI..http://www.moital.gov.il/CmsTamat/search.aspx?w=malaysia

gua pun takde cerita banyak terus menyiasat. nah tengok gambar di bawah. kemudian gua klik pada link Malaysia Economic Review (highlight merah). kemudian save file tersebut dan bukak menggunakan Word. setelah di-google-translate ke dalam bahasa malaysia, hasilnya, review panjang lebar di bawah..


sumber : moital.gov.il

Ekonomi Review - Malaysia

Data General
Jumlah keluasan: 332.665 km persegi.
Penduduk: 22,2 juta.
Iklim tropika, panas dan lembap, gunung yang tinggi di tengah-tengah negeri ini.
Bahasa: Bahasa Melayu.
Bandar Terkemuka utama: Kuala Lumpur (modal) 1140000, Ipoh 0,4 juta, Gohar - Bru 0,3 juta, telah disebat 0,3 juta.
Agama: Islam (54%), Buddha (17%), Kristian (7%), Hindu (7%).
Kumpulan etnik: penuh (47%), Cina (32%), India (8%).
Kerajaan monarki Persekutuan perlembagaan - sebuah persekutuan (13 principalities)
Timbang dan ukuran: sistem metrik.
Mata wang: 1 Lingkaran Malaysia. Kadar pertukaran tetap sejak krisis adalah pada tahun 1997 kepada 3,8 Renji dolar AS.
KDNK (2001): 89,7 bilion dolar Yang mana 38% daripada pengeluaran perindustrian, perkhidmatan 54%, pertanian 8%.
KDNK per kapita: kira-kira 3850 dolar per kapita (2001).
Sumber asli / mineral: minyak, gas asli, hutan.

Kajian hubungan ekonomi di Israel Malaysia
Latar belakang
Presiden Malaysia, Tir, adalah antara raja-raja tertua di dunia dan dipengerusikan oleh kerajaan Malaysia lebih 20 tahun. Secara umumnya, dasar Malaysia ke arah perdagangan dengan larangan yang koheren dan menyeluruh Israel ke atas perdagangan kecuali syarikat prinsip Malaysia telah lesen import khas.
Selepas Perjanjian Oslo (1994) telah dilihat pemanasan hubungan ekonomi yang termasuk pilihan untuk operasi langsung transaksi kewangan dan pemindahan dana oleh ahli Hapoalim Bank Bank dengan Malaysia dan bercakap walaupun boleh menyiarkan secara umum.
Jika ia telah mundur dalam beberapa tahun kebelakangan ini walaupun kecil ini dan perdagangan secara langsung antara syarikat-syarikat Malaysia kepada syarikat-syarikat Israel tertakluk kepada menteri pelesenan Malaysia.
Warganegara Malaysia tidak dibenarkan untuk melawat Israel kecuali untuk menunaikan haji ke tempat-tempat suci di Baitulmaqdis dan Kerajaan Malaysia telah mengeluarkan dokumen perjalanan khas untuk tujuan ini.
Komputer riba peringkat mengumumkan akhir tempoh perkhidmatan pada Oktober 2003 dan jangkaan bahawa penggantinya (sagu hari ini) akan menjadi kurang terbatas tetapi isu yang tidak dapat diselesaikan Hflstinai tidak mengharapkan pembukaan lengkap perdagangan.

Berbanding dengan garis keras politik yang ditunjukkan oleh kerajaan, adalah terbuka kepada komuniti perniagaan swasta untuk menjalankan perniagaan dengan Israel. Hari ini terdapat banyak syarikat yang berdagang dengan syarikat Israel, tetapi ini telah dilakukan profil sengaja rendah.
Malaysia adalah negara kedua selepas Singapura pembangunan ekonomi antara negara-negara Asia Tenggara (walaupun jurang antara ia dan Singapura masih sangat besar) dan tentu potensi yang sangat tinggi untuk eksport Israel.

Kajian semula perdagangan dan aktiviti syarikat Israel
Perdagangan dengan Malaysia adalah sehingga 1999 magnitud sebanyak $ 100 juta manakala eksport Israel ke Malaysia kepada Israel merupakan sebahagian besar perdagangan ini (90%). Sejak tahun 2000, mula beroperasi di kilang Intel di Kiryat Gat menyampaikan cip yang dihasilkan di kilang ke Malaysia untuk proses seterusnya. Ini tersentak perdagangan di antara Israel dan Malaysia, jumlah lebih daripada 700 juta dolar apabila lebih 98% daripada eksport Israel adalah loji Intel. Import Malaysia kepada Israel adalah saiz susunan sebanyak $ 20 juta.
Jabatan Ekonomi Singapura menganggarkan data ini tidak mencerminkan perdagangan antara negara-negara yang sebenar. Banyak peristiwa politik berpengaruh pada hubungan perdagangan langsung dan banyak transaksi yang dibuat melalui pihak ketiga.

Malaysia tidak mewakili syarikat Israel secara langsung. Aktiviti telah dijalankan melalui ejen-ejen, anak syarikat atau wakil syarikat di Singapura.

Malaysia import produk utama: jentera dan alat-alat (40%), plastik dan getah (18%), makanan dan minyak - khususnya minyak sawit (20%), kimia (10%).

Eksport utama dari Malaysia Produk: Semikonduktor - Intel Kiryat Gat (98% daripada perdagangan), kimia (bromin dan baja), infrastruktur telekomunikasi.
Statistik perdagangan

Tahun Eksport Import Perdagangan Jumlah Baki
1997 2,5 134,6 137,1 132,1
1998 5,6 74,6 80,2 69,0
1999 23,6 107 130,6 83,4
2000 25,9 731,9 757,8 706,0
2001 26,3 615,5 641,8 589,2
2002 17,0 289,0 306,0 272,0

dagangan dalam Million USD


Sektor yang mempunyai potensi untuk eksport Israel
Infrastruktur telekomunikasi: negara melabur besar dalam telekomunikasi, termasuk projek komunikasi yang bercita-cita tinggi yang dikenali sebagai Koridor Raya Multimedia. Pemenang utama Btcrazim media tempatan besar syarikat-syarikat yang tidak berminat dalam hubungan yang berkaitan dengan kerajaan secara langsung dengan syarikat Israel.
Peralatan perubatan: Malaysia maju industri perkhidmatan perubatan juga berfungsi sebagai pusat serantau untuk rakyat negara-negara jiran seperti Filipina dan Thailand.
Meningkatkan Perniagaan Kecil - Perisian: Kerajaan Malaysia memperuntukkan sumber untuk memupuk keusahawanan dan perniagaan kecil.
Teknologi dan produk untuk pertanian: walaupun negeri ini dengan perkhidmatan orientasi dan ekonomi maklumat masih merupakan sebahagian penting daripada penduduk yang terlibat dalam pertanian. Kebanyakan projek-projek pertanian menjadi teknologi ketinggalan zaman.

Perdagangan haram dan visa
Perdagangan: perdagangan antara syarikat Malaysia dan Israel dibenarkan di bawah undang-undang Malaysia. Walau bagaimanapun, pengimport Malaysia yang ingin mengimport produk dari Israel diperlukan untuk mendapatkan lesen import khas untuk pejabat perdagangan import Malaysia di Israel.
Kepada pengetahuan terbaik kami sangat sedikit syarikat Malaysia memiliki lesen itu dan syarikat-syarikat ini sangat besar seperti Intel Malaysia atau Gunaan - Bahan. Sebab-sebab terutamanya politik dan bukan 'Atzlot'. Syarikat di Malaysia tidak berminat dalam kerajaan tahu bahawa mereka menjalankan perniagaan dengan Israel. Trend ini telah diperkukuhkan dua tahun terakhir dalam cahaya acara kami.
Visa perniagaan: Perniagaan Visa Press Israel warganegara yang agak jarang berlaku di Malaysia. Syarikat Malaysia untuk bertanyakan mengenai pihak berkuasa imigresen rakyat Malaysia mendapatkan visa warganegara perniagaan Israel, menunjukkan bahawa menindas seorang pakar antarabangsa yang bertanggungjawab aktiviti atau urusniaga yang sewajarnya (kepentingan ekonomi yang positif ke negeri itu).
Prosedur yang dihuraikan di atas mewujudkan pergantungan jumlah rakan kongsi masyarakat Malaysia.

Halangan perdagangan yang dikenal pasti:
A. Pemberian visa (untuk syarikat-syarikat yang beroperasi dengan pasport asing) adalah sangat sukar untuk mempunyai perniagaan fizikal kepada Israel tanpa mencapai sasaran. Proses mendapatkan visa ke Indonesia. Panjang, mahal dan tidak menentu.
Dua. Dapatkan maklumat umum, penyertaan dalam pameran katalog, dan sebagainya.
Tiga. Memandangkan bahawa perdagangan di antara Israel dan Indonesia dibenarkan prinsip di bawah undang-undang tempatan dan tiada bantahan terhadap kewujudannya oleh pihak berkuasa selama sebagai profil yang rendah, kebanyakan masalah adalah disebabkan oleh gangguan pesaing tempatan diwujudkan. Pesaing tempatan merasakan persaingan dan pasaran saham gigitan salah satu alat yang terdapat dalam perang ini adalah satu alat politik. Pesaing boleh mengancam boikot, ancaman maklumat organisasi pelampau, dan sebagainya.

Cadangan untuk syarikat Israel:
A. Anda tidak perlu menyatakan produk sendiri negara makhluk (Israel), terutamanya pada produk siap atau jentera yang dimuktamadkan. Jika komponen dimasukkan ke dalam sistem dan tidak boleh dilihat pengguna akhir, maka masalah yang lebih kecil.
Dua. Pada peringkat awal adalah disyorkan untuk memasuki yang profil pasaran rendah yang mungkin, manakala meminggirkan yang produk atau sumber teknologi kertas kerja yang rasmi, ia adalah berkemungkinan bahawa yang rakan kongsi atau pelanggan mengetahui bahawa produk adalah 1 sumber Israel, bagaimanapun, mempunyai yang kertas kerja rasmi untuk menyembunyikannya.
Tiga. Memeriksa dengan teliti sama ada pernyataan itu diperlukan untuk 'negara asal bagi produk yang diimport atau teknologi kepada negara-negara. Dalam beberapa kes ada tidak perlu menyatakan negara asal maka anda boleh menggerakkan produk melalui negara ketiga (contohnya trak darat dari Singapura ke Malaysia menggunakan kertas kerja Singapura).
Empat. Singapura (dan mungkin juga di negara-negara lain) terdapat banyak syarikat perdagangan untuk komisen akan dapat sesuai dengan keperluan kertas kerja Israel negara sasaran.
Adalah disyorkan untuk mendapatkan visa ke Indonesia melalui Dewan Perniagaan Indonesia atau oleh pelanggan. Pergantungan kepada pelanggan kecil bahawa dia tidak mendapat kuasa yang terlalu banyak di hadapan masyarakat Israel, yang boleh mengakibatkan dalam rundingan perdagangan.

Gambaran keseluruhan

Ketua perdagangan
Industri eksport utama: produk elektronik, minyak mentah, kayu balak, minyak sawit, tekstil
Destinasi eksport utama: Amerika Syarikat (22.4%), Kesatuan Eropah (16.0%), Jepun (11.6%), Asia (43.1%)
Industri utama import: komponen elektronik, alat-alat komunikasi, jentera, produk logam
Sumber utama import: Amerika Syarikat (18.1%), Kesatuan Eropah (11.8%), Jepun (20.4%), Asia (41.3%)
Dasar ekonomi
Dasar ekonomi Malaysia melibatkan banyak elemen etnik dalam memihak kepada majoriti saham (dan terhadap minoriti Cina dan India). Bdkriktorion setiap syarikat mesti berkhidmat penuh kelahiran warganegara Malaysia dan mempunyai pelbagai sekatan ke atas syarikat-syarikat milik dikendalikan Cina atau India (walaupun mereka adalah warganegara Malaysia). Di samping itu terdapat sekatan ke atas pendidikan dan swasta faedah dari dua orang awam Islam stok asal Lmdrshaot.

Fiskal: krisis ekonomi pada tahun 1997 kerajaan membina sebuah bajet tali pinggang-pengetatan dalam satu tangan, dan untuk menggalakkan eksport di sisi lain (untuk mengurangkan defisit perdagangan).

Monetari: Malaysia mata wang AS dolar pertukaran negeri sebanyak 3.8 dan telah ditugaskan penyeliaan penyingkiran cat dari negeri ini (untuk mencegah serangan lagi spekulasi dan penerbangan mata wang).
Inflasi: Di ​​sebalik krisis dan penurunan nilai mata wang, kerajaan berjaya mengekalkan tahap inflasi.
Imbangan pembayaran: penurunan nilai mata wang, krisis ekonomi, membawa kepada peningkatan dalam eksport dan imbangan pembayaran
Positif.
Pelaburan asing: Kerajaan menggalakkan pelaburan asing sebagai alat untuk pertumbuhan pesat. Negara ini mempunyai pelaburan perjanjian perlindungan dengan kebanyakan negara-negara perindustrian dan pelan manfaat pelabur pemurah.
Dari segi pelaburan asing, kita boleh berkata bahawa pada masa ini beroperasi di Malaysia 2 kuasa ekonomi, dengan pelaburan 1 asing dalam perencat yang dalam serangan itu pengganas ke atas Amerika Syarikat dan yang konteks Islam, dan yang lain menarik pelaburan asing di Utara Timur Asia - China Tambah kepada keadaan ini yang ekonomi buruk dalam setahun disebabkan oleh penurunan dalam permintaan di Amerika Syarikat dan pemulihan sebahagian daripada beberapa ekonomi selepas krisis 1997/8.

Penswastaan: Pada tahun 1983, penswastaan ​​telah diisytiharkan satu program kebangsaan. Negeri terpaksa campur tangan lagi secara besar-besaran pasaran dan membeli banyak syarikat dan bank-bank semasa krisis 1997. Jika ini pembinaan semula program Malaysia selepas krisis 1997 dianggap yang terbaik di rantau ini dan penswastaan ​​dalam banyak bidang telah dilaksanakan.

Dasar Perdagangan Asing
Kadar tarif elektrik: mengikut perjanjian WTO dan ASEAN
Pelesenan: Semua yang beroperasi secara komersial dengan entiti Israel memerlukan pelesenan khas
Kuota: LR
Standard: LR

Organisasi ekonomi antarabangsa, syarikat-syarikat
WTO, ASEAN, APEC, ADB


notasemut: tak percaya lagi? lu pergi translate sendiri. kalau rajin nak belajar bahasa hebrew pun bagus juga. 


tsunami di jepun - dulu dan sekarang [10 gambar]










sumber gambar : RT
notasemut : bencana alam terburuk di jepun ini telah menyebabkan lebih 20,000 orang mati (termasuk yang hilang) dan lebih 100,000 lagi terpaksa dipindahkan. malapetaka ini berlaku pada 11 mac 2011. belum sampai setahun, kini jepun sudah semakin pulih. namun, masih ada beberapa tempat yang masih bermasalah terutama berhampiran loji nuklear fukushima yang telah diisytiharkan sebagai kawasan larangan. tahniah jepun kerana berjaya bangkit selepas tragedi yang maha dahsyat. dan tahniah juga kepada malaysia kerana membiarkan runtuhan stadium RM292juta terbiar begitu saja dan menjadi bahan ketawa seluruh dunia. kah kah kah!